Öğrenme güçlüğü çok farklı şekillerde ortaya çıksa da öğrenme güçlüğü olan çocukların temel bazı özelliklerini, belirli faaliyetlere saplanıp kalma (perseveration), hafıza bozukluğu, aşırı yoğunlaşma, aşırı hareketlilik veya hareketsizlik, koordinasyon bozukluğu ve dikkatini toplayamama olarak söyleyebiliriz. Bu özellikler bazen tek başına bazen de bir bütün olarak bulunabilirler. Bu da öğrenme güçlüğüne neden olabilmektedir.
Çocukların doğumundan itibaren ‘huzursuz, rahatsız, uyku problemi olan, kısa süreli ve rahatsız uyuyan, beslenme, emme güçlüğü çeken, gazlı olarak tanımlanan kas gerimi ve kas koordinasyonu düşük, sürekli hareket halinde olan, tutulmaktan ve dokunulmaktan hoşlanmayan, algısal problemleri olan’ gibi özellikler göstermesine neden olabilir. Bu da ailenin çocukla etkileşime geçmesinde sıkıntı yaratabilir. Okul dönemine başladıklarında ise okuma, yazma ve aritmetikte görülen problemler duygusal ve sosyal alanlarda da yaşanmaktadır. Bu alanda yaşadığı problem yaşıtlarıyla kıyasladığında sorun ve gerilimlere neden olabilmektedir.
S. A. Yıldız, (2004). Öğrenme güçlüğü olan çocukların psikososyal özellikleri, sorunları ve eğitimi. Hasan Ali Yücel Eğitim Dergisi 2, 169-180