Dislektik bireylerde görülen okuma güçlükleri, disleksi türlerine ve yaşa göre değişmekle birlikte genel olarak dislektik bireylerde görülen davranışlar şu şekildedir:
• Yönleri karıştırma,
• Saat, hafta, gün ve mevsimleri öğrenirken ve kullanırken yaşanan zorluk,
• Uzunluk ve büyüklük kavramlarını karıştırma,
• Rakamları okuma ve yazmada zorluk,
• “b” ve “d” ve “p” harflerini birbiriyle karıştırma,
• “E” harfi ve “3” sayısını birbiriyle karıştırma,
• Cümleye büyük harfle başlamayı unutma,
• Akranlarına göre okumayı geç sökme,
• Harf atlayarak yazma
• Ayna hâli yazı yazma,
• Tutuk konuşma,
• Okunaksız yazma,
• Yavaş okuma,
• Yazarken noktalama hataları yapma,
• İsteksiz okula gitme,
• Verilen talimatları yerine getirmede zorluk çekme,
• Kelimeleri harflere veya hecelere ayırmada zorluk,
• Kendi ismini yazmayı öğrenememe,
• Harfler ve kelimeler arasında ilişki kuramama,
• Okumaktan nefret etme görülebilir.
Yukarıda verilen sorunlarına sahip olmalarına karşın dislektiklerin bazı güçlü yönleri de
bulunmaktadır. Bu yönler şöyle sıralanabilir:
• Olaylara farklı bir yönle bakabilirler.
• Empati güçleri çok yüksektir.
• Ek süre verildiğinde okumada gözle görülür bir gelişme gerçekleştirebilirler.
• İleri görüşlü insanlardır.
• Pek çok kişinin aksine büyük resmi görebilirler.
• En az normal düzeyde bir zekâya sahiptirler.
• Hayal güçleri oldukça geniştir.
• Yaratıcıdırlar.
Dislektikler farklı davranış ve problem türlerine sahip karışık bir gruptur. Bu nedenle
yukarıda belirtilen bu davranışların tamamı bir bireyde bulunabileceği gibi, bir kısmı da
görülebilir. Okuma ya da diğer akademik alanlarda sorun yaşamalarına rağmen pek çok
insana göre olumlu yönleri de vardır. Bu nedenle dislektiklerde görülen sorunların bir
hediye olduğu düşüncesini savunanlar da vardır. Bu görüş, dislektiklerin bu
yetersizliklere rağmen başarılı olmadıklarını, aksine bu farklılıklardan dolayı başarılı
olduklarını savunmaktadır.
Kaynakça
*Altuntaş, F. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Disleksiye İlişkin Bilgileri ve Dislektik Öğrencilere Yönelik Çalışmaları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı. YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edildi.