Disleksi Ne Demek
Disleksi, özellikle okuma ve yazma becerilerinde yaşanan güçlüklerle karakterize bir öğrenme bozukluğudur. Disleksinin belirtileri, nedenleri ve tedavisi hakkında bilgi sahibi olmak, disleksi ile yaşayanların hayat kalitesini artırabilir. İşte disleksi hakkında bilinmesi gerekenler:
Disleksinin Belirtileri
Disleksinin en yaygın belirtisi okuma güçlüğüdür. Disleksi olan çocuklar, harfleri ve sözcükleri karıştırabilir veya telaffuz edemeyebilirler. Kelime dağarcığı sınırlı olabilir ve matematik problemlerini çözmekte zorluk yaşayabilirler. Ayrıca, ifade etmekte zorlanabilirler ve dikkat eksikliği veya hiperaktivite belirtileri gösterebilirler.
Disleksinin Nedenleri
Disleksi, genetik, çevresel ve beyin işlevleriyle ilgili faktörlerin bir kombinasyonundan kaynaklanabilir. Disleksisi olan kişilerin beyinlerinde, okuma ve yazma ile ilgili işlemleri gerçekleştiren bölümlerde aktivite düşüklüğü görülebilir.
Disleksi Tanısı
Disleksi tanısı için, çocukların okuma, yazma, dil ve matematik yeteneklerinin değerlendirildiği testler kullanılır. Bu testler, disleksi tanısı konulmasına yardımcı olabilir. Disleksi tanısı konulması, erken müdahale edilmesine olanak sağlayarak, çocukların öğrenme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olabilir.
Disleksi Tedavisi
Disleksi tedavisinde, bir dizi terapi ve teknik kullanılabilir. Bunlar arasında, okuma ve yazma terapileri, konuşma terapileri, bilişsel davranışçı terapiler ve teknolojik çözümler yer alabilir. Ayrıca, disleksi tedavisinde ailelerin ve öğretmenlerin de rolü vardır. Aileler ve öğretmenler, çocukların öğrenme becerilerini destekleyebilir ve onların başarıya ulaşmasına yardımcı olabilir.
Sonuç olarak, disleksi, okuma ve yazma becerilerinde güçlüklerle karakterize bir öğrenme bozukluğudur. Disleksinin belirtileri, nedenleri ve tedavisi hakkında bilgi sahibi olmak, disleksi ile yaşayanların hayat kalitesini artırabilir. Disleksi tanısı konulduktan sonra erken müdahale edilmesi, çocukların öğrenme becerilerini geliştirmelerine ve başarıya ulaşmalarına yardımcı olabilir. Ayrıca, disleksi tedavisinde ailelerin ve öğretmenlerin de rolü büyüktür. Aileler ve öğretmenler, çocukların öğrenme becerilerini destekleyebilir ve onların güvenlerinin artmasına yardımcı olabilir.
Disleksinin tedavisinde okuma ve yazma terapileri etkili olabilir. Bu terapiler, disleksi olan kişilerin okuma ve yazma becerilerini geliştirmeye yardımcı olabilir. Konuşma terapileri de disleksinin tedavisinde kullanılabilir. Bu terapiler, disleksi olan kişilerin sözcükleri doğru telaffuz etmelerine ve konuşmalarını daha anlaşılır hale getirmelerine yardımcı olabilir.
Bilişsel davranışçı terapiler, disleksi olan kişilerin özgüvenlerini artırmaya ve öğrenme becerilerini geliştirmeye yardımcı olabilir. Bu terapilerde, disleksi ile başa çıkmak için farklı stratejiler öğretilir. Teknolojik çözümler de disleksi tedavisinde kullanılabilir. Örneğin, sesli kitaplar ve metin okuma yazılımları, disleksi olan kişilerin okuma ve yazma becerilerini geliştirmeye yardımcı olabilir.
Disleksi, bir öğrenme bozukluğu olsa da, disleksi olan kişilerin başarıya ulaşabileceği unutulmamalıdır. Erken müdahale edilmesi ve doğru tedavilerin uygulanması, disleksi olan kişilerin öğrenme becerilerini geliştirmelerine ve güvenlerini artırmalarına yardımcı olabilir. Ayrıca, disleksi ile yaşayan kişilerin hayatlarını kolaylaştırmak için, okullarda ve toplumda daha fazla farkındalık yaratılması da önemlidir.
Disleksi Hastalığı Doğru Tabir Mi?
Disleksi, bir hastalık olarak adlandırılsa da, aslında bir tıbbi durum değildir. Yani, disleksinin neden olduğu zorluklar, bir hastalığın belirtileri gibi görünse de, bir enfeksiyon veya yaralanma gibi açık bir fiziksel nedeni yoktur. Bunun yerine, disleksi, bireyin beyin yapısındaki doğal farklılıklardan kaynaklanır ve özel eğitim ve destek ile yönetilebilir.
Disleksi Neden Olur?
Disleksi, beyindeki işleme farklılıklarından kaynaklanan bir öğrenme güçlüğüdür. Beynin okuma, yazma ve kelime dağarcığı gibi alanlarda kullanılan bölümlerindeki farklılıklar nedeniyle ortaya çıkar. Bu farklılıkların sebebi tam olarak bilinmemekle birlikte, genetik faktörler ve çevresel etmenlerin rol oynadığı düşünülmektedir. Disleksinin nedenleri arasında ailede disleksi öyküsü bulunması, yetersiz prenatal bakım veya doğum sırasında yaşanan komplikasyonlar yer alabilir. Bununla birlikte, disleksi nedeni tam olarak bilinmese de, erken teşhis ve uygun eğitim desteği ile yönetilebilir.
ÇOCUĞUM DİSLEKSİK Mİ?
Disleksik bireylerin aslında öğrenme kapasiteleri olmasına rağmen kendilerine uygun öğrenme yollarına ulaşamadıkları için okuma, yazma, heceleme, imla ve/veya matematikle sorunları vardır. Disleksik bireyler bunları öğrenebilir, ancak genellikle bu problemlerin üstesinden gelmek için özel eğitime ihtiyaç duyarlar. Yetenekli ve üretken zihinlere sahip bu bireylerin öğrenmelerinde bir farklılık söz konusudur.
DİSLEKSİK BİREYLERİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
Birçoğumuzda bu özelliklerin bir iki tanesi bulunur. Bu bizim de disleksik olduğumuz anlamına gelmez. Disleksik bir insan bu özelliklerin birçoğuna çok uzun süre sahip olan ve bunlardan ötürü öğrenme güçlüğü çeken kişidir.
KONUŞMA
- Konuşmayı geç öğrenme
- Kelimeleri telaffuz etmede güçlük çekme
- Kelimeleri ve yaşa uygun gramer kurallarını öğrenmede güçlük çekme
- Verilen görevleri yapmakta güçlük çekme
- Önce/sonra, sağ/sol vb. ifadeleri karıştırma
- Alfabeyi, tekerlemeleri ve şarkıları öğrenmede güçlük çekme
- Kavramları ve ilişkilerini anlamada güçlük çekme
- Kelime hatırlama ve sorunları isimlendirmede güçlük çekme
OKUMA
- Okumayı öğrenmede güçlük çekme
- Kafiyeli kelimeleri öğrenmede güçlük çekme
- Kelimelerdeki heceleri saymakta güçlük çekme
- Kelimelerdeki sesleri duymakta güçlük çekme
- Kelimelerdeki değişik sesleri ayırt etmede güçlük çekme
- Harflerin seslerini öğrenmede güçlük çekme
- Harflerin isimlerini ve şekillerini hatırlamada güçlük çekme
- Okurken ve yazarken kelimelerdeki harflerin yerlerini değiştirme
- Çok kullanılan kısa kelimeleri yanlış okumak veya hiç okumama
- Uzun kelimeleri okurken bocalama
- Sesli veya sessiz okumada, genellikle kelimeler düzgün okunamadığı için anlama güçlüğü çekme
- Yavaş ve güçlükle sesli okuma
YAZMA
- Düşünceler kağıda dökmekte güçlük çekme
- Çok fazla yazım hatası yapma
DİSLEKSİK BİREYLERDEKİ DİĞER ORTAK ÖZELLİKLER
- Renkleri, nesneleri ve harfleri sıralı bir şekilde isimlendirmede güçlük çekme
- Listeler, tarifler ve olayları hatırlamada güçlük çekme
- Kavramları öğrenmek için onları defalarca görmek veya duymak zorunda olma
- Görsel veya işitsel uyarıcılarla dikkatin dağılması
- Okuldaki yazılılarda ve testlerde sürekli düşüş
- Öğretmenlerin çocuk için sürekli “biraz daha çalışsa olacak” veya “çok tembel” demesi
- Akrabalarda da benzer durumların olması
DİĞER BENZER BOZUKLUKLARIN ORTAK ÖZELLİKLERİ
DİSGRAFİ (EL YAZISI)
- Kötü ve yavaş yazma
- Pasaklı ve düzensiz kağıtlar
- Bakarak yazmakta güçlük çekme
- Motor becerilerde zayıflık
- Harfleri yazmak için gerekli el hareketlerini unutma
DİSKALKULİ (MATEMATİK)
- Sayı saymakta sorunlar yaşama
- Rakamları yanlış okuma
- Matematik işlemlerini hatırlamada ve yapmakla güçlük çekme
- Matematik problemlerini bakarak yazmakta ve yazıları düzenlemede güçlük çekme
- Birçok işlem hatası yapma
- Matematik terimlerini ve kavramlarını akılda tutmakta güçlük çekme
HİPERAKTİVİTE VE DİKKAT BOZUKLUĞU
- Dikkatsizlik
- Değişken dikkat
- Dikkati bir noktada toplayamama
- Dürtüsellik (dikkat ile ilişkili)
- Hiperaktivite
DİSPRAKSİA (MOTOR BECERİLERİ)
- Beden hareketlerini planlarken ve koordine ederken güçlük çekme
- Sesleri çıkarmak için gerekli yüz kaslarını koordine etmede güçlük çekme
İDARİ FONKSİYONLAR/DÜZENLEME BECERİLERİ
- Kağıtları kaybetme
- Zayıf zaman kavramı
- Ödevleri unutma
- Dağınık masa
- Çok fazla veri karşısında yorulma
- Yavaş çalışma
ÇOCUĞUMUN NEYE İHTİYACI VAR?
Eğer çocuğunuz okumada güçlük çekiyorsa ve bu yukarıda anlatılan özelliklerden birçoğuna sahipse, bir an önce disleksi vb. bozukluklarla ilgili bir değerlendirmeye alınması gerekebilir.
Disleksi vb. rahatsızlıklar uygun eğitimle okumayı ve düzgün yazmayı öğrenebilir ve diğer problemlerden kurtulabilirler.
Bizimle iletişime geçmek için tıklayınız.