İngilizce’de Excite, Listen, Visualize, Extend ve Savor kelimelerinin baş harflerinin birleşimini ifade eden ELVES yöntemi ile çocukların dinlediklerini ve okuduklarını anlama becerilerini geliştirmek hedeflenmektedir.
1.Excite (Ön Bilgilerin Hatırlanmasını Sağlama-Dikkati ÇekmeGüdüleme): Bu aşamada öğrenciye, öğrencinin ön bilgilerini ortaya çıkaracak, tahminlerde bulunmasını sağlayacak ”Sence bu hikayenin kahramanları kimler olabilir?”, ”Bu hikaye nerede geçiyor olabilir?” vb. sorular sorulur.
2.Listen (Dinleme): Bu aşamada metin öğrenciye okunur. (Ya da öğrencinin okuması istenir.)
İlk aşamada sorulara verdiği tahmini cevapların hikaye ile örtüşüp örtüşmediğini kontrol etmesi istenir. Böylelikle öğrencinin metni daha dikkatli dinlemesi/okuması hedeflenir.
3.Visualize (Görüntüleme-Canlandırma): Zihinsel canlandırma yöntemi çocukların anlam çıkarmalarına yardımcı olan bir yöntemdir. ”Hikayede bahsi geçen kedi ne renkti?”, ”Gözlerini kapatıp o parkı hayal et. Hangi oyuncaklar var?” vb. sorularla zihinnsel canlandırmaya yardımcı olunur.
4.Extend (Geliştirme-Detaylandırma): Bu aşamada öğrencilerin zihinlerindeki bilgiler ile metinde geçen yeni bilgiler arasında bir köprü oluşturulması amaçlanır. ”Bu metne başka neler eklenebilir?”, ”Bu hikaye sana neyi anımsattı?” vb. sorular sorulabilir.
5.Savor (Özümseme-Belleğe Yerleştirme): Bu aşamada ”Çevre kirliliği hakkında şimdi ne düşünüyorsun?”, ”Metinde geçen herhangi bir hayvanın yerinde olmak ister miydin? Neden?” gibi sorularla öğrencinin okuma-dinleme sürecinde kazandığı anlamı yapılandırması amaçlanır.
Kaynak: Çaycı, B. ve Demir, M.K. (2006). Okuma ve anlama sorunu olan öğrenciler üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,4(4), 437-456.