Öğrenme bilginin kazanılmasıdır, öğrenme güçlüğü ise bilginin kazanılma sürecinde
yaşanılan zorluktur diyebiliriz. Öğrenmede zorluk yaşayan bireyin hangi alanda, hangi
nedenle öğrenemediğini belirlemek önemlidir. Ayrıntılı olarak bakıldığında alanda belirlenen
güçlükler arasında okuma, yazma, dinleme, okuduğunu anlama, konuşma, imla, matematik
problemlerini çözme ve hesaplama yapma gibi beceriler bulunmaktadır. Genelinde ise bunları
okuma güçlüğü (disleksi), yazılı anlatım güçlüğü (disgrafi) ve aritmetik güçlüğü (diskalkuli)
olarak 3 grupta toplayabiliriz. Her bir çocuğun öğrenme özellikleri farklılık gösterebilmekte,
örneğin bir çocukta yazma güçlüğüne okuma güçlüğü eşlik edebilmekte veya sadece tek bir
alanda güçlük yaşayabilmektedir. Bu 3 alanı ayrıntılı açıklayacak olursak;
Okuma güçlüğü yaşayan bireyler sözcükleri doğru okumada, okuduğunu anlamada
zorluk yaşarlar. Okuma ve yazmayı öğrenmede yaşıtlarına göre gecikmeler görülür. Bu
gecikmeyle beraber okuma ve yazma hızlarında da yaşıtlarına göre daha yavaştırlar. Harf,
hece, satır atlayabilirler. Okurken bazı harfleri, sayıları karıştırır, ters okuyabilirler.
Yazılı anlatım güçlüğü yaşayan bireyler, düşüncelerini yazı ile aktarma konusunda
zorluk yaşarlar. Bunlar arasında harflerin şekillerinde bozukluk, yanlış yazma, okunaksız el
yazısı, yazım hatalarının olması gibi sorunlar görülebilmektedir.
Aritmetik güçlüğünde ise bireyler rakamları ve sembolleri ayırt etmede zorluk yaşayıp,
karıştırabilirler. Örneğin 6 ve 9’u karıştırma veya 32 yerine 23 okuma gibi hatalar
yapabilirler. Kendisinden sıra ile söylenmesi istenen sayıların yerlerini karıştırabilirler.
Bunların yanında yapılması istenen işlemlerin sırasını izlemekte zorlanabilirler.
Kaynak:
Pekel, D. (2010). Özel Öğrenme Güçlüğü Olan ve Olmayan Çocukların Üst Bilişsel Özelliklerinin
Karşılaştırılması. (Yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.