Araştırmalar, fonolojik problemlerin disleksinin temeli olduğunu ortaya koymuştur. Okumanın ön koşulu olan iki anahtar süreç kelimeyi eksiksiz tanıma ve şifre çözme yeteneği olarak belirlenmiştir. Dislektik olan çocuklar kelimelerin, uydurma kelimelerin ve sayıların şifresini çözmede dislektik olmayan çocuklara kıyasla daha yavaştır. Dislektik olan bireyler akıcı okuma konusunda yaşam boyu problem yaşayabilirler. Fonolojik kurama göre, dişlektik bireyler, konuşma ve yazmada kelimelerin seslere bölünebildiğinin farkında değildir. Ayrıca yazılan kelimeyi oluşturan harflerin de konuşma dilindeki sesleri temsil ettiğini fark edemezler. Fonolojik kuram, dil sisteminin, bileşenlerin hiyerarşik serileri olarak kavramlaştırılabileceğini söyler. En üst seviyede anlam, sözdizimi, söylem bulunur. En alt seviyede ise fonolojik modül bulunmaktadır. Dislekside, fonolojik modül aşamasında bir eksiklik var ise bu durum yazılan kelimeyi fonolojik elemanlara ayırma yeteneğini zayıflatabilir.
Kaynak: Çölkesen, F.(2010). ÖZEL ÖĞRENME BOZUKLUĞU OLAN ÇOCUKLARIN RUHSAL PROFiLLERiNiN DEĞERLENDİRİLMESİ