Çocuk genellikle dikkatini toplamakta zorlanıyor, sözlü ve yazılı uyaranlarla ilgili güçlük yaşıyor, bellek, bilgileri yorumlama ve organize etme, zaman sosyal ortamlara uyum sağlamakta zorlanıyorsa mutlaka bir uzman tarafından özel öğrenme güçlüğü değerlendirilmesi yapılması gerekir.
Genellikle ilkokul döneminde okuma yazma sürecinde fark edilen özel öğrenme güçlüğü bazen gözden kaçıp ileriki yaşlarda fark edilebilmektedir. İlkokul döneminde okuma yazmayı öğrenmede güçlük, yazarken ve okurken harf atlama, dört işlemde zorlanma, zaman, yer-yön gibi kavramları öğrenmede güçlük olarak çıkar.
Çocuğun yaşı arttıkça okuduğunu anlamadığı, bilgileri öğrenirken zorlandığı veya bugün öğrendiği bilgiyi yarın hatırlamadığı gözlemlenir. Bunu ya nın çocuğun mantık yürütme, anlama ve kavrama düzeyinin yaşıtlarının gerisinde olduğu gözlemlenir. Bu durumun sebebi özel öğrenme güçlüğü yaşayan bireylerin beyinlerinin biraz daha farklı çalışmasıdır. Bu tür bireyler sıradan öğretim yöntemleri kullanılarak öğretilen bilgileri ya ögrenemezler ya da öğrendikleri sanıp hemen unuturlar. Bu zorluğu yaşayan çocuklara; çocuğa uygun ilginç ve yeni yöntemler kullanılarak bilgilerin ögretilmesi gerekir. Bunun yanında bilgiler biraz yavaşlatılarak ögretilmeli, ve uzun süreli bellek çalışmaları yapılmalıdır. Bu zorluğu yaşayan çocuklar icin mutlaka bir program oluşturumalı ve programla ilgili uzman desteğinin yanından aileden yardım istenmelidir.