ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ ‘’DİSLEKSİ’’ NEDİR?


Disleksi, zeka düzeyinin normal ya da normal üstü değerlerde olup fiziksel, ruhsal, nörolojik herhangi bir bozukluğun bulunmamasına karşılık okuma, yazma, aritmetik, yer, zaman ve yön koordinasyonlarında, düşünme ve kendini ifade etme gibi alanların bir ya da birkaçında ortaya çıkan bir bozukluktur. Özel öğrenme güçlüğü bulunan bireylerin okuma hızları yavaş olabilmektedir. Kelimeleri okurken duraklayarak ve kısaltarak okuma gözlenebilmektedir. Yüksek sesle okurken yanlış vurgulama yaparak, okuduğu parçanın anlamını çıkarmakta zorlanabilmektedirler. Okuma esnasında bazı harfleri öğrenmede güçlük çekebilmekte, kelimelerin yerine başka bir kelime yerleştirme ve kimi harfleri de atlayarak geçtikleri görülebilmektedir.
Özel öğrenme güçlüğü DSM IV’ e göre okuma bozukluğu (disleksi), aritmetik bozukluğu (diskalkuli), yazılı anlatım bozukluğu (disgrafi) ve başka türlü adlandırılamayan öğrenme bozuklukları olarak dört grupta açıklanmaktadır. Aritmetik bozukluğu, sayısal sembolleri ve ilişkileri kavramada, tanımada veya yazıya dökmede açığa çıkan bir bozukluktur. Diskalkuli olan çocuklar sayıları yer değiştirmiş, ters dönmüş, bozuk şekilli yazabilmektedirler ve basit işlemleri yapmakta zorlanabilmektedirler. Disgrafi ise yazma alanında oluşan öğrenme güçlüğüdür. Yazılı anlatım bozukluğu olan bireylerde kelimeleri cümle haline dönüştürüp yazıya dökmekte problem yaşarlar. El yazıları akranlarına oranla yavaş ve yazıları bozuktur. Kimi harf ve sayıları ters yazabilmekte ya da karıştırabilmektedirler.
Salman, U., Özdemir, S., Salman, A., Özdemir, F. (2016). ‘’Özel Öğrenme Güçlüğü ‘’Disleksi’’. İnönü Üniversitesi Turgut Özal Tıp Merkezi Çocuk Psikiyatrisi Anabilim Dalı, Malatya, Türkiye. FNG & Bilim Tıp Dergisi 2016;2(2):170-176.