OKUMA YAZMA BİLMEYEN DİSKALKULİK BİR ÖĞRENCİYE TOPLAMA VE ÇIKARMA ÖĞRETİMİNE YÖNELİK BİR EYLEM ARAŞTIRMASI


Öğrenme güçlüğü sebebiyle arkadaşları tarafından dışlanan ve zekası ile ilgili sorunları olduğu için anlamadığı, derslerinin kötü olduğu düşünülen 3. Sınıf öğrencisi üzerinde yapılan bir çalışmadır. Öğrencinin okuma yazma bilmediği ve toplama ve çıkarma işleminde sınıf düzeyinin altında olduğu bildirilmektedir. Çalışma öncesinde öğrencinin toplama çıkarma işlemi için temel beceriler olan; sayıların basamak değerleri, büyüklük küçüklük kavramı, yazılışı ve okunuşu sorulmuştur. Tek basamaklı sayılarda bir problem görülmezken çift basamaklı sayıların büyüklük küçüklük sıralamasında ve üç basamaklı sayıların okunuşu ve yazılışında başarısızlıklar görülmüştür.
Öncelikle basamak değeri kavramı öğretilmiştir. Sonrasında ise toplama, ekleme kavramlarını iyi anlayabilmesi için abaküs gibi materyaller kullanılmıştır. Matematik problemlerini çözmede kullanılan stratejilerden uzun süreli hafızayı kullanmayı gerektiren ve eldeki sayıyı akılda tutarak sonuca ulaşmayı sağlayan strateji kullanarak öğrenciye toplama işlemi öğretilmiştir. Bahsedilen strateji büyük sayının üzerine küçük sayının eklenmesiyle yapılan toplamayı içermektedir. Öğrenciye büyük sayının ağır ve büyük olması sebebiyle elimizde tutamayacağımız dolayısıyla cebimize koyduğumuz, küçük olan sayıyı elimize alıp büyük olan sayının üstüne saydığımız söylenmektedir. Toplama işlemi öğretiminin ilk aşamasında somut nesnelerle toplama işlemini kavraması sağlanmış, sonrasında parmaklarını kullanarak büyük sayının üzerine küçük sayıyı saydırma yöntemi kullanılmıştır.
Çıkarma işleminin kavratılmasında ise yine somut materyaller ve görsellerden yararlanılmıştır. Bunun için öğrenciye toplama işleminde bir kızın sepetine çiçekleri toplayarak artırması anlatılırken, çıkarma işleminde de aynı kızın sepetinden topladığı çiçeklerin tekrar yerine koymasına benzetme yapılmıştır. Küçük sayıdan büyük sayının çıkarılmasının mümkün olmadığını ise iri bir adamın dar bir kapıdan çıkamayacağı benzetilmiştir. Toplama işleminde olduğu gibi çıkarma işleminde de elde-cepte tekniği kullanılarak cebe büyük sayının konularak, eldeki küçük sayının büyük sayıdan geriye doğru sayılarak çıkarılması öğretilmiştir.