OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE DİSLEKSİ BELİRTİLERİ


Öğrenme güçlüğünün erken çocukluk dönemi belirtileri işitsel, görsel ve dokunsal süreçlerde, uzaysal-zamansal süreçlerde ve denge ile motor kontrolünde ortaya çıkabilmektedir.
-İşitsel Bellek Sorunları: Yetersiz sözcük dağarcığı, temel sözcükleri karıştırmak(almak, gitmek, yemek vs.) Cümleleri beklenen sırayla kurmamak, sesli okunan hikayeleri anlamakta güçlük yaşamak, kafiyeli sözcükleri kullanmada sorun yaşamak, ritmik oyunlarda ve etkinliklerde problem yaşamak gibi belirtiler görülebilir.
-Görsel Bellek Sorunları: Zayıf görsel hafıza, uzaklık-yakınlık-derinlik algısında zayıflık, geometrik şekilleri çizmede zorluk yaşama belirtiler arasındadır.
-Dokunarak Ayrımlaştırma Sorunları: Gözler kapalıyken avucuna çizilen şekilleri ayırt etmede zorluklar görülebilir.
-Dil Sorunları: Konuşmada ve dil gelişiminde görülen gecikme, ileride okuma güçlüğüne dönüşebileceğinden disleksinin en önemli yordayıcısıdır. Bebeksi konuşma, kısıtlı kendini ifade etme, cümleleri, konuşma seslerini anlamada zorluklar görülebilir.
-Organizasyon Sorunları: Zamanı iyi kullanma, planlama, uyaranları sınıflama ve gruplama yapmada zorluklar görülebilir.
-Oryantasyon Sorunları: Yönleri, sağı-solu, ön-arkayı ayırt etmede zorluk, top yakalama, ip atlama gibi görevlerde zorlanma, ayakkabıları ters giyme gibi durumlar belirtiler arasındadır.
-Zaman Sorunu: Dün, bugün, yarın, şimdi, sonra gibi zamanla ilgili kavramları karıştırabilirler.
-Motor Koordinasyon Sorunları: Zayıf el-göz koordinasyonu, düğme ilikleme, ayakkabı bağlama, makas kullanma, çatal-kaşık kullanma gibi görevlerde zorlanma, resim yapma isteksizliği görülebilir.
-Sosyal-Duygusal Davranış Sorunları: Değişken duygulanım, yaşıtlarıyla iletişim kurmada zorluk yaşama, değişiklikler karşısında yaşanan uyum problemleri özgül öğrenme güçlüğünün erken dönem belirtileri arasındadır.
Kaynak: Aslan K., (2015). Özgül öğrenme güçlüğünün erken dönem belirtileri ve erken müdahale uygulamalarına dair derleme. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1(2), 577-587.