ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNDE TEDAVİ YÖNTEMİ VE SÜRECİ NASIL GERÇEKLEŞİR?


Öğrenme güçlüğü tedavisinde ilaç kullanımı bulunmamaktadır. Öğrenme güçlüğü belirtilerinin erken fark edilmesi; erken müdahale ve doğru, uygun eğitimlerin alınabilmesi için önemlidir. Erken tanı ile zorluk yaşanan alanların tespiti mümkündür ve eğitim ile bu alanlardaki eksiklikler giderilebilmektedir.
Öğrenme güçlüğünün hangi türlerinin (disleksi, diskalkuli, disgrafi gibi) tanıya dahil olduğu da tedavi süreci ve yöntemini etkilemektedir. Disleksi, diskalkuli ve disgrafinin sadece biri tanıda var olabileceği gibi, ikisi ya da üçü birlikte de var olabilir. Böyle bir durumda eğitim programları ve müdahale yöntemleri değişmekte ve tedavi süresi de uzamaktadır.
Öğrenme güçlüğünün belirtilerinin yoğunluğu (hafif-orta-ağır) her çocuğa göre farklılık göstermektedir. Bu da kişiye göre özel eğitim programları oluşturulmasını gerekli kılmakta tedavi sürecinin de kişiye özgü olmasını sağlamaktadır. Bu anlamda süreç ve süreye yönelik kesin ve net bilgiler vermek mümkün değildir. Süreç, çocuğun gelişimsel düzeyi, güçlü yönleri, öğrenme hızı, aldığı eğitim, çevre, uygun ve doğru aile ve okul ortamı desteğine bağlı olarak değişiklik göstermektedir.
Öğrenme güçlüğünün tedavisinde bir diğer önemli nokta eş tanının olup olmadığıdır. Öğrenme güçlüğü tanısında Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB)’nun eş tanı olarak görülme sıklığı çok fazladır. Dikkat ve dürtü problemlerinin varlığı, öğrenme güçlüğü sebebiyle var olan akademik zorlanmaları olumsuz yönde etkilemektedir. Eş tanı olarak DEHB’nun bulunduğu durumlarda gerekli görüldüğünde ilaç desteğinin alınması sürece olumlu olarak katkı sağlamaktadır. DEHB’nun tedavisine yönelik müdahalede bulunmadan tek başına öğrenme güçlüğüne yönelik yapılan müdahalelerin etkisi düşük olmaktadır.
Çocuğun bulunduğu zeka aralığı ise yine öğrenme güçlüğü tedavi süreci için önemlidir. Zeka, akademik başarı için önemli bir bileşendir. Öğrenme güçlüğü olan çocukların zeka düzeylerinin genel olarak normal ve normal üstü olduğu bilinmektedir. Buna rağmen, öğrenme güçlüğü dolayısıyla öğrenmenin gerçekleşmesi sekteye uğramaktadır. Zeka yönünden güçlü bir çocuğun öğrenme güçlüğü tedavi süreci buna bağlı olarak diğerlerine göre daha farklı seyretmektedir.