DİSLEKSİ’DE AKICI OKUMAYI GELİŞTİRMEK İÇİN YÖNTEMLER NELERDİR?


Noktalama işaretleri, vurgu ve tonlamalara dikkat edilerek, geriye dönüş ve kelime tekrarına yer verilmeyen, heceleme ve gereksiz duruş yapılmayan, anlam ünitelerine dikkat edilerek konuşurcasına yapılan okuma (Akyol,2006) olarak tanımlanan akıcı okuma, dislektik olan bireylerin problem yaşadığı alanların başında gelmektedir. Akıcı okumayı geliştirmek için bir takım yöntemlerden faydalanılabilir.
-Tekrarlı Okuma: Kitap, dergi, veya gazeteden seçilen kısa bir metnin çocuğa bir kaç defa okutulması olan tekrarlı okuma, akıcı okuma için oldukça etkili bir yöntemdir.
-Eşli Okuma: Her yaştan okuyucunun kullanabileceği bir teknik olan eşli okuma, bir profesyonel ya da konuda bilgili bir gönüllü eşliğinde yapılabilir. Okunacak materyal seçilir ve okuyucu ile birlikte materyalin fiziksel özellikleri (yazı fontu, uzunluğu vs.) ve varsa görsel ögeleri tartışılır. Ardından aynı anda sesli okuma yapılır. Burada okuma hızı öğrenciye göre ayarlanmalı ve olumlu dönütler kullanılmalıdır.
-Okuyucu Tiyatroları: Bu teknik düz yazı, şiir gibi gibi metinleri dramatizasyon yoluyla canlandırarak okumayı içerir. Performansa başlanmadan önce zorlanılan kelimeler üzerinde çalışılır. Öğrencilere roller vermek, okunulan metnin daha iyi anlaşılmasına ve öğrencinin motive olmasına fayda sağlar. Bu teknik özellikle metnin daha iyi anlaşılması için kullanılabilir.
Kaynak : Çeliktürk Sezgin, Z.ve Akyol, H. (2015). Okuma güçlüğü olan dördüncü sınıf öğrencisinin okuma becerilerinin geliştirilmesi. Turkish Journal of Education, 4(2), 4-16.