DİSLEKSİ VE DUYGUSAL ETKİLERİ


Okul öncesi dönemde okuma güçlüğü olabileceği şüphesi bulunan çocukların duygusal olarak mutlu ve uyumlu oldukları ancak ilkokula başlanması beraberinde ise okumaya geçilmesi durumunda duygusal sorunlar yaşadıkları gözlemlenmektedir. Bu duygusal sorunlar çocukta;

-Öfke
Öfkenin sebebi çocuğun yaşıtlarıyla akademik olarak aynı becerileri yerine getirememesi ve kendini akranlarından düşük seviyede görmesidir. Ailenin çocuğu akranlarınla kıyaslama durumu da öfke duygusunu tetikler.

-Endişe/ Kaygı
Başarısızlığın tekrarlanması başarısızlık hissine yol açar ve çocukta endişe duygusunun ortaya çıkmasına sebep olur. Gerçekleştirdiği her girişimde başarısız olacağını düşünen çocukta bu durum tekrarlayan bir döngü halini alır ve başarabileceği düzeyin altında bir performans sergilemesine neden olur.

-Kızgınlık
Öfke bir süre sonra beraberinde kızgınlığa sebep olur. Bu kızgınlık genellikle aile, akran ve öğretmenlere yöneliktir. Ayrıca çocuk girişimlerinin başarısızlıkla sonuçlandığını gördüğünde kızgınlık duygusunu kendine de yönlendirebilir. Bazı çocuklarda öfke ve kızgınlık kendisine ve çevreye zarar verici tepkilerde bulunmaya sebep olurken; bazı çocuklarda ise sessizlik ve pasif kalma durumuna neden olabilir.

-Depresyon
Depresyon çok sık görülen duygusal problemlerden biri değildir ancak çocuğun duygu durumuna ve tepkilerine dikkat edilmesi gerekir çünkü öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklarda değersizlik duygusu ve düşük özgüven problemleri sıklıkla yaşanır. Bunlar depresyon için gerekli altyapıyı oluşturabilir.