DİSLEKSİ OLAN ÇOCUĞUN ÖZELLİKLERİ


Disleksi hakkında yapılan bilimsel açıklamalar haricinde, uzmanların incelemelerine bakarak, disleksili çocukların şu genel özelliklere sahip olduklarını söyleyebiliriz;
-Normal veya normal üstü bir zeka düzeyi, fakat analiz ve sentez yapabilme becerisinde başarısızlık, çağrışım yapamama,
-Kendisini istediği şekilde ifade edememe,
-Hareketlerde dağınıklık, hareketi sürdürememe,
-Lateralleşme problemi,
-Yön duygusunda zayıflık,
-Görme yetisinde bozukluk,
-İşitme yetisinde bozukluk,
-Zaman ve mekanı yapılaştırma problemleri,
-Duygusal problemler
Disleksili çocukta bu özelliklerin tümünün veya birkaçının bulunması, okuma, yazı ve imla alanlarında bir takım hatalar yapmasına neden olur. Disleksili çocuk, okurken telaffuz hataları yapar, yanlış okur, kelime veya harf atlar veya ilave eder, noktalama hatası yapar, doğru okuyabildiğini de anlayamaz. Yazı yazarken de harfleri deforme eder, yazıları doğru kopya edemez, yazdıklarını satıra ve sayfaya doğru olarak yerleştiremez. İmla hataları yapar. (Razon, 1980)
Disleksi, okul çağında, çocuk okula başladığında ve okumaya başladığı sırada ortaya çıkan bir bozukluk değildir, ancak çocuk okuma öğrenimine başlayana dek gizli kalabilen bir bozukluktur (özellikle zeki çocuklarda). Genellikle, disleksili çocuğun okul öncesi dönemde de dil gelişimi, hareket yeteneği ve mekanda yönelme açısından sorunları vardır ancak bunlar dikkati çekmemiş olabilirler. (Rheinold – Kocner – Malmquist, 1976)